Sunday, October 28

Nattmusik

Drömde gång på gång att jag vaknade. Svårt att säga vad klockan är, om daylight save kickat in än eller ej. Tid på dygnet: sent/tidigt. Pyssla om den här sidan är ganska rogivande när man vaknat vid tre (eller fyra).

Har ju knappt nämnt musik här. Illa.

Odditudes... Jag har ju liiiiiite svårt för hela rap-pop-a-cap-bling-bling-svängen, men The Inevitable Rise and Liberation of NiggyTardust är definitivt årets roligaste namn på ett album. Ser ut att kunna bli kul. Klart det kan bli både dumt och dåligt, men Trent Reznor producerar så jag tror mina (visserligen relativt lågt ställda) förväntningar kan komma att infrias. Klicka pre-order och välj om du vill ge fem dollar eller ej, lämna en mail-adress (och ev cash) så får du en url att ladda ned musiken från (den första november). Visst är en del av Saul Williams musik ok (testa Talk to Strangers på hans myspace), men mycket långt från vad jag vanligtvis lyssnar på.
Förutom att ha skippat allt vad skivbolag heter har Mr Nine Inch Nails tydligen kickat drogerna. Bra för honom, men musiken har inte varit så kul på Fragile, With Teeth och Year Zero, även om det börjar ta sig på den senaste. Ett par spår in blir Year Zero riktigt trevlig. Som jag läste nånstans as catchy as herpes on a cheerleader.

Sitter och lyssnar på plattan Something Wrong som Bardi Johannsson släppte för ett par år sen. En underhållande recension:
Something Wrong is probably one of the most inaccurately titled albums you could ever find. It would be on the playlist of the coffee shop you find yourself in at the end of every relationship, and it would seem like something so right.
Varför plattan listas som släppt både 2005 och 2007: ingen aning.
Islänningen Bardi och fransyskan (eller om hon bor i Israel, det finns ett youtube-klipp där hon gör nåt så udda som att sjunga för att gaska upp de israeliska trupperna...) Keren Ann bildade en duo vid namn Lady & Bird. Duons enda album har varit soundtrack till promenader sedan jag hörde den första gången. Lysande. Tog omvägen via denna aningen obskyra platta till deras respektive solomusik och det jag hittills hört är mycket bra. Keren Ann är singer/songwriter med charm och sentimentalitet och Bardi Johannssons Bang Gang är ganska normal soft indiepop (dvs utmärkt). Rekommenderas varmt.

No comments: