Tuesday, December 5

Böcker

Jag har nån sorts superkraft. När jag ska sätta på mig linserna så suger mina fingertoppar ur all vätska ur linsen. Jag måste dränka fingrarna i linsvätska för att hinna sätta i dom innan dom torkar ut och blir omöjliga för ögat. The Dehydrator, möjligen lite vekt att komma med till x-men, men kanske en comic relief sidekick till en av deras antagonister?

Alanis takes Alitterene. It drags a deeper ditch. And all her dirty dealings display a debonair disdain. Her dynamo is dangerous, ditto her dusky dreams. Dummies devise diverse deluxe débâcles down dingy detox driveways. Alanis takes Alitterene.
She's a dead dog, ya dig?

-utdrag ur Metaphorazine från Pixel Juice av Jeff Noon.

Läser om Automated Alice. Hade glömt att den var så rolig. jag kan även rekommendera Kortfattad inledning till den bärbara litteraturen av Enrique Vila-Matas. Helkul. Vad mer kan rekommenderas?

Paul Auster: allt han skriver är läsligt och bra. Han kan egentligen bara graderas jämfört med sig själv. Läs allt. Av någon anledning har den senaste, Travels in the scriptorium, blivit liggande oläst en månad hos mig. Kanske vet jag att jag kommer att sakna läsningen när den väl är över.

Don DeLillo: undvik White Noise och Ratner's Star, annars är alla hans böcker fantastiska. Möjligen saknar jag intellektuell mognad för dessa två alster, men jag misstänker att dom helt enkelt suger. Underworld är osannolikt bra.

Iain Banks. Läsning light. Underhållande och ibland komplicerade konstruktioner till romaner. Ungefär samma stil hela tiden. Lättläst utan att bli urvattnad. helkul läsning. Undvik The Crow Road. Läs gärna hans sci-fi skrivna under pseudonymen Iain M Banks, om ni är lagda åt det hållet. The Wasp Factory är kanske den bästa.

Jeff Noon kan jag inte sluta pusha för. Skriver unikt och det gör honom unik. Snarare: han skriver unikt men förblir läslig. Det gör honom tämligen unik. Många andra har misslyckats så grovt på den punkten.

Niel Gaiman är ju alltid trevlig. Själv tyckte jag Coraline och Anansi Boys var rätt trista, men resten rockar. Självklart inkluderar jag hela Sandman-serien i 'resten'.

Mästarens Pojkar...

No comments: