Friday, January 12

Försöker läsa Herman Lindqvists bok om Axel von Fersen. En 'biografi'. Jag är tveksam. Enligt vad jag läst om boken ska den innehålla rejäl mängd faktafel. Dessutom är berättarrösten inte särskilt objektiv. Inget fel på personlig vinkling av en biografi, men är detta en biografi, kan man sätta Blonde av Joyce Carol Oates under samma rubrik.

OM detta nu ändå är en roman mer än en biografi så tycker jag man kan ställa vissa grundläggande krav på språket. Faktaspäckad facklitteratur kommer undan med lite sämre språk, även om jag själv långt hellre läser en fackbok som även är väl författad.

Jag har pressat mig igenom ett hundratal sidor av boken. Hur intressant ämnet än är så har jag svårt att tillgodogöra mig informationen: varje gång han har en längre uppräkning så får han syftningsfel i kommateringen. Det är många uppräkningar på dessa hundra första sidor. Jag önskar han haft folk på förlaget som vågat säga åt honom att omformulera varenda uppräkning i boken. Kanske vågade dom inte säga åt Den Store Författaren att Det här suger, låt oss hjälpa dig skriva om det här, vi har folk här vars enda arbete är att hjälpa författare med kniviga saker som interpunktion.

Så: är det en biografi så lämnar den mycket att önska och är det en roman så önskar man att den lämnat lite åt läsaren (till exempel korrekt interpunktion). Trots detta är det en såpass intressant person att jag överväger att läsa boken i alla fall. Bra mycket trevligare än att googla informationen och det verkar tyvärr vara den mest lättillgängliga bok som står att finna om von Fersen. Synd bara att jag kallt kan räkna med att många fakta är fel...

No comments: